Historia

Amerykańskie Tablice rejestracyjne – podstawy
Kto stworzył tablice rejestracyjne?
Jak wyglądała pierwsza?
Dlaczego i kiedy zostały po raz pierwszy wprowadzone?
Aby uzyskać te odpowiedzi, należy znaleźć się na przełomie 20 wieku w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych.

Pierwsza tablica rejestracyjna

Nowy Jork był pierwszym stanem, w którym wymagano posiadania tablic rejestracyjnych. W roku 1901 wykonywali je sami właściciele samochodów. Nie były wydawane przez agencje państwowe, tak jak to jest w czasach współczesnych. Pierwsze amerykańskie tablice rejestracyjne wykonywano ręcznie na skórze lub metalu (żelazo). Określały one daną własność dzięki umieszczeniu na nich inicjałów właściciela.

Oficjalnie tablice rejestracyjne powstały jednak dwa lata później – w 1903 r. Wtedy okazało się, że pojazdy silnikowe z pewnością zastąpią powozy konne i że potrzebny jest ich system rejestracji i opodatkowania. Pierwsze licencjonowane przez państwo tablice rejestracyjne wprowadzono w stanie Massachusetts. Pierwszą tablicę z numerem „1” wydano Frederickowi Tudorowi.

Co się stało w Massachusetts, że byli pierwsi?

W tamtym okresie zarówno w Massachusetts jak i w innych stanach nie obowiązywały żadne przepisy regulujące zasady ruchu drogowego. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów samochodowych rodziło to wielkie niebezpieczeństwo. Na przykład – pierwsza śmierć związana z ruchem ulicznym w Stanach miała miejsce w Nowym Jorku w 1899 r. Wówczas 68-letniego Henry’ego Blissa potrąciła śmiertelnie taksówka, w pobliżu Central Parku.

Amerykańskie Tablice Rejestracyjne

Ustawodawcy Massachusetts w 1892 r., uchwalili ustawę tworząc komisję śledczą. Raport komisji wskazał, że ​​ponad 90 procent dróg jest w bardzo złym stanie, a ich stan pogarszał się w miarę wzrostu natężenia ruchu. Założyciel Bostońskiej Orkiestry Symfonicznej – Henry Lee Higginson, na tyle „zmęczył się” ówczesnymi samochodami, które regularnie przekraczały prędkość 15 mil na godzinę, w pobliżu jego letniej posiadłości, iż w 1903 r. złożył wniosek zatytułowany: “A Petition Relative to Licensing Automobiles and Those Operating the Same”.

Jako, iż miał wpływowych przyjaciół, to do czerwca tego samego roku, jako sposób na generowanie przychodów, w związku z koniecznością poprawy jakości dróg, a także identyfikacją samochodów zaangażowanych w wykroczenia drogowe, Massachusetts utworzyło tzw. „wydział samochodowy”. Jak zasugerował Higginson, nowy wydział wymagał od wszystkich właścicieli samochodów rejestrowania swoich środków transportu i płacenia podatku w wysokości dwóch dolarów rocznie, w zamian za wydanie tablic rejestracyjnych. Do Nowego Roku w stanie Massachusetts zarejestrowano 3 241 samochodów i 502 motocykli, co przysporzyło skarbowi państwa 17 684 USD.

Pierwsza tablica rejestracyjna wydana przez rząd stanowy (numer 1)  – 1 września 1903 r. Fryderykowi Tudorowi z Brookline. Tudor był nie tylko właściwym człowiekiem we właściwym czasie, ale pracował wtedy z komisją autostradową. Tak się złożyło również, że był siostrzeńcem Henry’ego Lee Higginsona.

Amerykańskie Tablice RejestracyjneAmerykańskie Tablice Rejestracyjne

Natychmiast po pojawieniu się pierwszych tablic rejestracyjnych kierowcy w Massachusetts walczyli o uzyskanie najniższej numerowanej tablicy dostępnej jako symbol statusu.


Jak wyglądały pierwsze tablice rejestracyjne?

Wczesne tablice rejestracyjne stanu Massachusetts wykonywano z blachy żelaznej i pokrywano porcelanową emalią. Tło miało kolor kobaltowy, a numer był biały. Wzdłuż górnej części tablicy, również w kolorze białym, widniały słowa: „MASS. REJESTR AUTOMOBILNY”. Wielkość tablic była różna (zwiększała się, gdy liczba tablic sięgała dziesiątek, setek i tysięcy). W tamtym czasie dość popularne były również tablice porcelanowe, a stan Delaware było ostatnim, w którym zaprzestano ich produkcji (w 1942 r.).

Po stanie Massachusetts dołączyły kolejne stany, w których tablice okazały się wymogiem. Kiedy samochody zaczęły tłoczyć się na drogach, wszystkie stany zmuszono do znalezienia sposobu na rozpoczęcie regulacji dotyczącej ilości samochodów, kierowców i ruchu drogowego. Do 1918 r. wszystkie amerykańskie stany zaczęły wydawać własne tablice rejestracyjne.

Zabawnym obecnie wydaje się fakt, iż w tamtym okresie kierowcy obawiali się, że zamontowane z przodu tablice będą blokować przepływ powietrza do chłodnic. Niektóre więc stany wykonały szczelinowe tablice, aby zmniejszyć to zagrożenie. Praktykę tą przerwano około 1918 roku.

W 1920 r. poszczególne stany zaczęły wykorzystywać pracę więźniów zakładów karnych do produkcji amerykańskich tablic rejestracyjnych. Dzięki temu zapewniono im pracę, a także obniżono koszty produkcji. Stany zaczęły wymagać od producentów samochodów dostarczania świateł do oświetlania tablic rejestracyjnych w około 1923 roku.

Pierwszą tablicę odblaskową wydano w stanie Georgia w 1941 roku. Georgia była również pionierem w używaniu naklejek (tzw. stickerów) do oznaczania okresów ważności tablic, zamiast wydawanie nowych tablic każdego roku.

Amerykańskie Tablice Rejestracyjne

Idaho było pierwszym stanem, który w 1928 wyprodukował tablice graficzną. (z grafiką w tle) – ziemniak.

W Pennsylvanii w 1931 roku wyprodukowano oraz wydano pierwszą spersonalizowaną tablice rejestracyjną. Tak jak Amerykanie stawali się lepiej prosperującymi, tak tablice robione na zamówienie klienta stawały się bardzo popularne. Pociągnęło to za sobą wzrost wpływów liczony w miliardach dolarów. Stworzyło dobre źródło dochodów dla edukacji, ochrony przyrody oraz zwierząt żyjących w stanie naturalnym oraz innych projektów.

Kto wydaje tablice rejestracyjne teraz?

W USA tablice rejestracyjne pojazdów wydawane są wyłącznie przez:

  • poszczególne stany + Dystrykt Kolumbia;
  • rząd federalny, w przypadku pojazdów własnych i korpusu dyplomatycznego;
  • przez niektóre z indiańskich plemion, w przypadku pojazdów należących do plemienia lub jego członków.
Amerykańskie Tablice Rejestracyjne

Obecnie tablice produkowane są w więzieniach stanowych o zaostrzonym rygorze. Tylko w stanach: Alaska, Hawaje i Oregon tablice produkowane są przez prywatne firmy. Dystrybucją i wydawaniem zajmuje się jednak rząd stanowy.

Tablice obecnie

Różnice w poszczególnych stanach rozpoczynają się już przy ustaleniu, czy pojazd musi mieć tablice rejestracyjne zamontowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, czy jedynie z tyłu. Dziewiętnaście stanów (położonych głównie w południowo-wschodniej części kraju) wymaga jedynie tylnych tablic rejestracyjnych. W dwóch stanach – Newadzie i Massachusetts – w zależności od określonych okoliczności. W Newadzie tablice rejestracyjne wydawane są w parach. Przedniej tablicy można nie zamontować na pojeździe, jeśli nie jest on do tego fabrycznie przystosowany. Natomiast w Massachusetts istnieje obecnie obowiązek montowania dwóch tablic rejestracyjnych. Zwolnione z tego obowiązku są jednak te pojazdy, które zostały zarejestrowane przed jego wprowadzeniem. W pozostałych stanach obowiązkowe jest zamontowanie obu tablic.

Na obszarze USA tablice rejestracyjne mają ujednolicony format – różniący się jednak znacznie od standardowego formatu tablice europejskich. Wynosi on 6×12 cali (czyli 15,24×30,48 cm). Tablice wykonywane są w dwóch technologiach – tłoczonej (podobnie jak polskie tablice rejestracyjne) lub drukowanej.

Amerykańskie tablice rejestracyjne w samochodach osobowych mogą zawierać informacje na temat okręgu zamieszkania właściciela, zawodu właściciela, kodów wygaśnięcia związanych z rejestracją pojazdu, kodów departamentów rządowych i specjalnych kodów dla urzędników i niektórych grup, takich jak np. niepełnosprawni kierowcy.

Schemat numeru rejestracyjnego

Schemat jest uzależniony od wielkości stanu. Im większa liczba mieszkańców – oznaczająca również większą liczbę koniecznych do zarejestrowania pojazdów – tym bardziej pojemny system numeracji pojazdów. Najmniejsze stany (np. Delaware) stosują numery rejestracyjne złożone z sześciu cyfr. Największe (np. Kalifornia) – z czterech cyfr i trzech liter. W ramach numeru rejestracyjnego może występować kodowanie miejsca rejestracji danego pojazdu lub miesiąca upływu ważności rejestracji.

Amerykańskie tablice rejestracyjne są bardzo zróżnicowane pod względem graficznym. Różnice nie dotyczą jedynie stosowanego schematu kolorystycznego, lecz często również stosowanych elementów graficznych. W odróżnieniu od tablic europejskich, gdzie elementy graficzne występują w bardzo ograniczonym zakresie, amerykańskie mają często wielokolorowe tło przedstawiające określoną scenę.

Przyszłość

Tablice rejestracyjne będą funkcjonować również w najbliższej przyszłości. Jest to wypróbowana i sprawdzona metoda na określenie własności i eksploatacji pojazdu. Jest przydatna dla organów ścigania, organów podatkowych, organów rejestracyjnych i innych. W przyszłości tablice zostaną wzbogacone o takie funkcjonalności jak np. kody kreskowe lub kody skanera. Odczytywane one będą przez najróżniejsze skanery i tym podobne aplikacje, dzięki czemu pełna historia pojazdu i informacje o jego właścicielu będą dostępne niemal natychmiastowo. Tablice rejestracyjne, jakie znamy, przeżywają również drugie życie dzięki kolekcjonerom. Amerykańskie Stowarzyszenie Kolekcjonerów Tablic Rejestracyjnych Samochodów (ALPCA) jest jedną z wielu organizacji dla hobbystów, którzy zbierają tablice historyczne (w Europie odpowiednikiem jest EUROPLATE – European Registration Plate Association, którego to stowarzyszenia jestem członkiem).

Opracowanie własne

Serdecznie zapraszam do zapoznania się z Moją Kolekcją Tablic.

Przy opracowaniu strony wykorzystano: